Wat betekend Geluk, Gelukkig?

Op de site van Van Dale staat dit beschreven voor de betekenis van GELUK en GELUKKIG.

GE-LUK:
(heto)1gunstige loop van omstandighedenvoorspoedhij heeft altijd geluk boft altijdvan geluk mogen spreken veel geluk hebben2aangenaam gevoel van iem. die zich verheugt

GE-LUK-KIG:
(
bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)1voorspoedig, door het lot begunstigd2aan het geluk (1) te dankeneen gelukkig toeval3geluk (2) genietendtevredenzij voelde zich gelukkig

Wat is geluk voor jou, persoonlijk. Iedereen is anders, iedereen is uniek. Daarom heeft ook iedereen een andere associatie met het woord of gevoel van GELUK en GELUKKIG.

Wat bedoelen wij bijvoorbeeld met, ”GELUKKIG NIEUWJAAR” of ik wens je een ”GELUKKIGE VERJAARDAG”?

Mijn definitie met GE-LUK en GE-LUK-KIG:

Ik voel mij gelukkig als ik weer veilig ben geland met het vliegtuig, als ik een goede daad heb verricht, als ik samen met mijn moeder en zus ben, als ik met iemand een fijn gesprek heb gehad of de slappe lach heb etc.

Ik heb altijd van mijn moeder geleerd dat geluk niet te koop is. Dat geluk  niet te behalen valt. Bijv.
Van mijn moeder hoefde ik nooit zevens, achtte, negens of tienen te halen. Een 5,5 of 6 is ook prima. Als ik een onvoldoende haalde werd er nooit iemand op mij boos. Zelfs ik zelf niet. Dan werd er gezegd, de volgende keer beter.

Als ik een acht, een negen of (zelden) een 10 haalde was ik blij. Logisch. Maar was ik ook gelukkig? Nee, ik was niet gelukkig. Ik was blij.
Als ik een 5,5 of 5,6 haalde was ik blij. Logisch. Maar was ik ook gelukkig? Ja, omdat ik het nek-aan-nek heb gehaald. Thuis vertelde ik trots dat ik een 5,5 of een 5,6 had gehaald. Dit deed ik niet als ik een acht of een negen haalde.
Lezen jullie het verschil?

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik ook VMBO-B gedaan. Dit is een van de laagste middelbare school niveaus. Was ik ondanks mijn onzekerheid gelukkig? JA! Ik werd niet doodgegooid met proefwerkweken, huiswerk, gekke talen of moeilijke wiskunde A – B. Ik had ruimte. Ook hoefde ik niet zo hard te presteren, omdat niemand in mijn nek stond te hijgen. Als het er is, is het er.

Als ik VWO of Gymnasium had gedaan, was ik dan gelukkig? Nee, omdat ik allemaal moeilijke vakken zou krijgen wat mij niet interesseerde. Ik zou MOETEN presteren om al die vakken te halen en steeds mijzelf en andere te overtuigen dat ik wel dat hoge niveau zou aankunnen. Nee, dat kon en wilde ik niet. Dat zou betekenen dat ik steeds niveaus zou gaan zakken. Dat zou mij ON-GE-LUK-KIG-ER maken. Omdat het dan niet bergopwaarts zou gaan.
Snappen jullie dit?

Na mijn middelbare school heb ik niveau 2, niveau 3 en niveau 4 MBO gedaan. Nu doe ik weer een niveau 4, again! Ben ik gelukkig? JA!

Ik ben nu gelukkig omdat ik iets doe waar ik gelukkig van wordt. Ik leer, ondervind dingen waar ik mijn ei in kwijt kan. Als ik nu een HBO geneeskunde zou gaan doen. Wat wellicht wel haalbaar zou zijn. Zou ik dan gelukkig zijn? NEE, omdat ik er op dit moment mijn mijn gelukt, ei en interesse niet ik kwijt kan.
Merken jullie het verschil?

Vaak, uhh… iedere dag zit ik in de metro naar Centraal Station en zie vaak man in pak lopen met een koffertje. Dan denk ik altijd bij mijzelf: ”Is hij gelukkig?”. Is hij gelukkig als hij op zijn eindbestemming aankomt? Waar hij misschien wel meer dan 40 uur mee bezig is. Wel geloof ik dat er mensen zijn die het werk in grote bedrijven leuk vinden en er echt voor gaan. Die het doen voor het werk en niet voor het geld. Ook geloof ik dat er mensen zijn die niet gelukkig worden van het werk maar van euro’s die einde van de maand op hun bankrekening komt.

Als ik 40 uur per week iets moet gaan doen wat ik niet leuk vind. Ben ik niet gelukkig. Zelf als ik er 1 miljoen per maand voor zou krijgen.
”GELD MAAKT NIET GELUKKIG” Het maakt het leven alleen een stukje makkelijker.

Vaak heb ik tijdens mijn vorige niveau 4 opleiding gedacht: Ja, ik ga een HBO opleiding doen waar je veel geld mee kan verdienen. Bekijk nu het resultaat. Nogmaals GE-LUK  is niet te koop. Als jij mij zou vragen: Ben je gelukkig als je 40 uur per week achter een computer zit en allerlei verslagen moet maken en moet vergaderen? Maar er wel €5.000,- euro per maand verdient. Zeg ik keihard ”NEE”. Als jij mij vraagt: Ben jij gelukkig als je 40 uur per week moet dansen,spelen en lesgeven? Maar er wel tussen de €1.500,- euro en €2.500,- euro per maand verdient? Zeg ik keihard ”JA”. Drie keer raden waarom!

Daarom kies ik nu voor mijn geluk. Ik doe een MBO 4 Artiest Theater opleiding. Waar weinig mee te verdienen valt. Zal ik daarna gelukkig zijn? Wat denken jullie?

Voor elke euro die op mijn bankrekening zal komen , zal ik hard voor moeten werken. Maar, dat doe ik dan wel met iets waar ik gelukkig van wordt! Elke euro zal met geluk verdient zijn!

Daarom wil ik iedereen dit meegeven. Geef niet op! Doe iets waar je, je geluk in kan vinden. Iets waar je gelukkig van wordt. Het werk of de studie die je nu doet, wordt je daar gelukkig van? Wat ik jouw definitie van GE-LUk, GE-LUK-KIG?

Waar zou jij eerder gelukkiger van worden:
Je huisdier ophalen van zijn vakantie adres, die je 3 weken niet heb gezien of je nieuwe dure horloge van €2.000,- euro bij de juwelier ophalen?

Samen met je moeder een kopje thee drinken met een koekje of je nieuwe villa schilderen?
Een positieve uitslag van een onderzoek uit het ziekenhuis of een negen voor je proefwerk?
Ik zou het leuk vinden als jullie hierop antwoorden. Just comment on!

Ik gun iedereen het geluk wat hij/zij verdient, daar moet diegene wel zelf achter staan, doorzetten en niet opgeven!

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik jullie wil meegeven, of wil meegeven in de toekomst! Op het moment heb ik mijn geluk gevonden in dans en spel. Daar heb ik hard voor moeten werken, doorgezet en niet opgegeven!

Just, do it!

xTabe,
Jorinde

 

 

 

4 thoughts on “Wat betekend Geluk, Gelukkig?

  1. Wat een mooie blog! Ik ben het helemaal met je eens en herken mezelf heel erg in je verhaal. Ook ik ben door mijn lieve ouders zo opgevoed. Doe waar je gelukkig van word en loop niet op je tenen omdat je ‘moet’ presteren. Zo fijn!

      1. Ik werk op kantoor bij een groot chemisch concern. Niet helemaal mijn droombaan, maar ik heb het naar mijn zin vanwege mijn super leuke en lieve collega’s en daarnaast verdien ik er voldoende om mijn huisje e.d. te betalen, waardoor ik compleet zelfvoorzienend ben en dat maakt me héél trots!

Geef een reactie

