Mijn audities

Zoals jullie weten, volg ik op het moment een Theateropleiding op MBO niveau. In totaal heb ik afgelopen jaar 4 audities gedaan. Drie dansaudities en één theateraudities. Hieronder zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

Audtie 1: Docent Dans @ AHK
ahk docent dans

Mijn aller-aller-aller-aller-aller-eerste auditie was op de Hogeschool van de Kunsten in Amsterdam. Dit was een dansauditie voor de opleiding Docent Dans. Dit was op een zaterdag in maart 2014. Voor deze zaterdag had ik off course vrij gevraagd. Eerder in Januari 2014 ben ik naar de open dag geweest. Ik was helemaal in de wolken. De hele dag dansen, de leerlingen, docenten en de sfeer was erg fijn tijdens de open dag.

Mijn auditie begon om 13.00 uur. Ik weet niet meer precies hoe de dag verliep. Tijdens de auditie hadden wij een urban warming up, urbanles met choreo, balletles, theaterbewegingen/dans, kleine interview en een afsluiting.

Wij, de auditanten moesten nog even wachten op de jury. Wij konden in de studio al een klein beetje rekken en strekken. Ik kwam de studio binnen en de zenuwen gierden door mijn lijf. Omdat de sfeer er was en ik de tafels en stoelen al klaar zag staan. Als een echt jury met z’n alle op één rij (logisch natuurlijk). Hoe meer juryleden naar binnen kwamen, hoe zenuwachtiger ik werd. Ondertussen waren wij al begonnen aan de urban warming-up, die was op dat moment al lekker stevig. Vervolgens kregen wij een choreo aangeleerd. Die wij vervolgens per rij auditanten aan de jury moesten voordragen. Omdat ik zo zenuwachtig was, speelde dit partte bij mij. Tijdens het presenteren was ik alles kwijt.

Vervolgens moesten wij gaan freestylen. Dit had ik nog nooit van mijn leven gedaan. De muziek, was niet mijn style, mijn zenuwen waren te aanwezig en kreeg een soort van black out. Ik keek de jury aan en wat ik deed, kwa dans of bewegen sloeg nergens op. Op dat moment was het voor mij al gedaan. Maar ben door gegaan.

Daarna hadden wij een halfuurtje pauze, om daarna verder te gaan met theaterbewegingen. Hier had ik niet zo’n moeite mee, dat ging wel lekker.

Vervolgens hadden wij weer even pauze en les klassiek ballet. Aan de bar en in het midden. De oefeningen had ik eerder gedaan. Waren niet nieuw. Maar om mij heen waren en heel veel, die veel klassieker geschoold waren/zijn dan ik.

Daarna hadden wij een groot blok met veel wachten. Wij moesten om de buurt alleen de studio in, naar de jury. Zij stelde een aantal vragen. Daarna weer wachten totdat de afsluiting zou komen.

Tijdens de afsluiting leerde wij een choreo aan, hoe je eindpresenteerd en uiteindelijk in de coulise zou belanden. Daarna was het klaar. Mijn gevoel was heel slecht. Dit klopte ook. Ik was niet door naar de tweede ronde. Geen verassing!

Auditie 2: Artiest Dans @ ROCva Amsterdam
IMG_0874

In mijn tweede dansauditie had ik al meer vertrouwen. Ik wist hoe streng het zou zijn, hoe de sfeer zou zijn etc. Voor deze auditie moest ik ook een solo voor bereiden. Bij deze auditie werden er ook grapjes tussendoor gemaakt dat maakt het al wat losser. Wij kregen eerst een les klassiek ballet, hiphop en jazz. De docenten waren erg aardig. Tussen de auditanten was het ook erg gezellig. Maar toch wilden wij natuurlijk allemaal een plekje in de opleiding. Persoonlijk vond ik alles goed gaan. Mijn solo ging , oke. Ik had er een positief gevoel over. Helaas, het mocht niet baten. Ik was niet door naar de volgende ronde omdat er te veel aanmeldingen waren en concurrentie.

Auditie 3: Artiest Dans @ NOVA College
IMG_0981

In mijn derde dansauditie. Had ik al wat ervaring in. Dit keer was het wel een korte auditie. Van alleen 3 uur, geloof ik. Dit had ook en losse sfeer. De juryleden/docenten waren ook erg aardig en begripvol. Met de mede auditanten had ik het ook erg gezellig. Wij kregen een les in klassiek ballet, jazz en kregen nog een motivatiegesprek. De les jazz, ging niet zo moet ik zeggen. Maar ballet en mijn motivatie gingen wel goed. Hierbij had ik ook een goed gevoel. Helaas, helaas. Weer was ik niet toegelaten. Wat vond ik dit erg.

Na al die audities had ik besloten om communicatie te gaan doen.

Maar…

Auditie 4: Artiest Theater @ NOVA College
Processed with Moldiv
(1. Blij, opweeg naar de auditie. 2. In de war, huuhh ik ben aangenomen. 3. Jeej mijn eerste schooldag. 4. Ja, ik heb het naar mijn zin.)

In juli zag ik Facebook je bericht: In augustus de laatste auditie voor de laatste plaatsen MBO Theateropleiding.

Ik mij inschrijven, omdat ik Theater ook erg leuk vind. Wat ik vroeger ook heb uitgevoerd. Zo gezegd, zo gedaan!

Twee weken voordat mijn opleiding begon. Kreeg ik een mailtje met de bevestiging dat ik auditie mocht gaan doen. Dit zou een week later plaats vinden. Ik moest een monoloog uitkiezen en instuderen. Een week later was het zover. Ik ging er naar toe met het idee, dat ik auditie zou gaan doen een die week later zou beginnen aan mijn Communicatie opleiding. Omdat ik dacht dat ik na al die afwijzingen toch niet zou worden aangenomen.

Aangekomen werd ik bij de receptie geïnformeerd dat ik nog even moest wachten. Later kwam één van de docenten die o.a. ook de auditie af nam. Naar mij toe en wij wachtte nog even samen op een tweede auditant. Die is helaas niet meer gekomen. Wij liepen door de gangen van de dansstudio’s waar ik eerder auditie heb gehad. Ook haalden wij nog één andere docent, zij zouden samen de auditie afnemen. Het was allemaal heel ontspannen, behalve ik. Ik was best zenuwachtig, zoals alle andere audities. Ik deed mijn ding, nog wat speloefeningen, ook met een tweede, moest even de gang op, kwam weer terug, hadden samen een gesprekje en moest weer even de gang op. Vervolgens kreeg ik te horen. Wij durven het wel met jou aan, met een twijfel (-PUNT-). Met andere woorden, – IK BEN AANGENOMEN-. Ik besefte het totaal niet. Heb geen begrip of emotie getoond van blijdschap. Ik zat ze aan te kijken en zei: ”Oke”. Wel moest ik nog even met mijn werk regelen, dat ik de komende dagen niet kon werken.

Totaal in de war ging ik terug naar huis. Ik belde ondertussen mijn zus, met de mededeling dat ik was aangenomen. Ik was helemaal  in de war. Dit is toch ongelooflijk dacht ik bij mijzelf. Dit kan niet waar zijn. Maar – JA- het is echt waar. Wie had dat ooit gedacht, ik niet en mijn thuisfront ook niet.

Ik ben blij en heb het naar mijn zin.

 

Al met al, heb ik 4 totaal verschillende audities gehad. Wat logische is. Elke opleiding verwacht wat anders van je. En de scholen zijn ook allemaal anders. Hierdoor heb ik wel al wat ervaring opgedaan. Voor audities later in de toekomst.

Mocht je ook auditie(s) hebben gedaan, laat mij weten hoe jij dat hebt ervaren. Dat -VIND IK LEUK-. Just comment on. Mocht nog ook nog vragen hebben. Stel ze gerust.

xTabe,
Jorinde

2 thoughts on “Mijn audities

Geef een reactie

