Het kleine Sinterklaas sprookje #SINT&PIET

a256ee01ac

Er was eens… een groot kasteel, ergens in Spanje. Wat opviel, er woonde geen koning met een kroon en een mantel. Er woonde één man met hele veel wit haar, op zijn hoofd en op zijn kin. Hij had lang wit haar en een super lange baard. Hij droeg een rode hoed. Nee, geen rode hoed! Dat heet een meiter en een grote rode habijt, dat is zijn mantel. Sinterklaas heet hij!

Er liepen super veel pieten rond. Dit zijn hulpjes van Sinterklaas. Die helpen hem om alle kindjes te voorzien van cadeautjes als zij lief zijn geweest het afgelopen jaar. Zij zorgen dat alle cadeautjes zijn ingepakt en dat alle pepernoten gebakken zijn. Sinterklaas heeft ook nog een mooi wit paard. Ameriko!

Piet, Piet, Piet werd er geroepen! Piet kwam en zag een kleine meisje staan. Helemaal alleen met een mandje in haar handen. ‘Hoi Piet! Mag ik even bij Sinterklaas langs? Ik wil hem wat vragen.’ Piet:’Lief klein meisje hoe heet jij?’ Ik heet Fliep en wil naar Sinterklaas toe, antwoordde zij. Piet; ‘Ik moet even kijken of Sinterklaas tijd voor je heeft. Als je even wacht, dan vraag ik het even.’Fliep keek Piet met grote ogen aan en knikte, er kwam een glimlach op haar gezicht.

Fliep wachtte met smart op de komst van Piet. Ondertussen keek zij om zich heen. Zij stond vlak voor een groot grasveld vol met bloemen. Madeliefjes, viooltjes en nog veel meer. Zij plukte en plukte. Voor dat zij het wist had zij een mooie bos bloemen bij elkaar geplukt. Piet; ‘FLIEP! FLIEP!’ Werd er groepen uit de verte. Piet stond te zwaaien naar Fliep. Fliep rende naar Piet toe. Piet:’Van Sinterklaas mag je even bij Sinterklaas komen. Het mag niet te lang duren want Sinterklaas heeft het super druk.’ JOEPIE! Piet nam Fliep aan de hand en bracht haar naar Sinterklaas. De kamer van Sinterklaas was nog een eindje lopen. Fliep keek haar ogen uit. Allemaal pieten, heel veel cadeaus met grote strikken en de geur van versgebakken pepernoten en speculaas kwam haar tegemoet.

Fliep klopte op de deur van Sinterklaas met haar mandje en bos bloemen in haar handen. Een zware mannenstem zei;’Ja Fliep, kom maar binnen.’ Voorzichtig deed zij de deur open en keek voorzichtig naar binnen. Fliep: ‘Dag Sinterklaas, bedankt dat ik even op bezoek mag komen.’ Sinterklaas;’ Tuurlijk meisje.’ Zeg Sinterklaas..U zegt toch altijd dat alle kindjes die lief zijn geweest van u een cadeautje krijgen. Sinterklaas knikte. Maar Sinterklaas, ik vind U ook heel lief. Daarom heb ik deze vers geplukte bloemen voor u meegenomen. Net vers geplukt op het grasveld. Sinterklaas moest lachen en nam de bloemen aan. Dankjewel meisje, antwoordde hij. Sinterklaas, Ik heb nog wat in mijn mandje voor U meegebracht. Met grote ogen keek Sinterklaas haar aan, voor mij? Zij ging langzaam met haar handje in haar mandje. Zij haalde er een appel uit. Deze appel is voor U lieve Sinterklaas. Sinterklaas keek erna en nam het aan. Wat lief van je Fliep. Naast al die pepernoten en Speculaas is dit wel een lekker appeltje voor de dorst en gaf Fliep een knipoog! Fliep:’Alstublieft Sinterklaas! Mag ik ook even langs Ameriko, ik heb ook wat voor hem.’

Sinterklaas nam Fliep mee naar Ameriko. Weer ging het handje van Fliep langzaam naar haar mandje. Zij haalde er een bos wortels uit. Alsjeblieft lieve Ameriko! Omdat jij ook altijd hard loopt om alle cadeautjes op tijd in de schoentjes te krijgen. Ameriko hinnikte.

Sinterklaas nam Fliep weer aan de hand. Fliep, zei Sinterklaas. Ik vind het heel lief dat jij langs bent gekomen, ik moet nu alleen weer aan het werk. Ik moet zorgen dat 5 december alle schoentjes weer zijn gevuld. Fliep vond het jammer, zij had het erg naar haar zin in het kasteel met de pieten en Sinterklaas.

Fliep:’ Sinterklaas wilt u mij één ding beloven?’ Als u mij naar de deur hebt gebracht en mij hebt uitgezwaaid. Wilt u dan nog af en toe aan mij denken. Wilt u dan aan mij denken als u een hap uit de appel neemt. Wilt u ook alle pieten de groetjes van mij doen en geef Ameriko een aai over zijn bol! Sinterklaas;’ Ja, meisje. Tuurlijk ga ik dat doen!’ Fliep keek Sinterklaas met grote ogen aan. Dag Sinterklaas! zei Fliep. Sinterklaas:’ Dag Fliep, ik zal aan je denken.’ Fliep liet de hand van Sinterklaas los. Zij liep over het grote grasveld. Zij draaide zich nog even om, Sinterklaas stond er nog en zwaaide Fliep. Met een grote glimlach liep Fliep naar huis. En ze leefde nog lang en gelukkig…

 

Geef een reactie

